Posted on

Ядковите брашна – вкусната алтернатива

бадемово брашно

Ядковото брашно като полезен и вкусен заместител на бялото брашно

Отдавна вече е широко известно, че редица упорити и хронични заболявания са свързани или предизвикани от хранителни алегии и непоносимост към определени храни. За съжаление, в обикновения пшеничен хляб има толкова много химически добавки, подобрители и набухватели, че той става изцяло вреден за консумация. В любимия ни пресен топъл хляб с хрупкава коричка традиционната съставка е бялото брашно.

Зърното, от което е приготвено бялото брашно, съдържа три компонента: трици (обвивка), зародиш и ендосперм. При смилането и обработката на зърното, зародишът се отстранява, заедно с богатата на фибри обвивка. Това означава, че бялото брашно всъщност е основно нишесте (скорбяла).

ползите от ядки и семена за здраветоОтстраняването на части от зърното при обработка води до загуба на полезни фибри и витамини от група B, магнезий, витамин E. Така бялото брашно става рафиниран въглехидрат и консумацията му води до повишаване на кръвната захар, развитие на чревни възпаления и метаболитна дисфункция. С времето нараства рискът от затлъстяване, инсулинова резистентност, диабет тип II, сърдечно-съдови заболявания, депресия, акне, нарушена когнитивна функция.

Глутенова непоносимост и бяло брашно

Една от все по-разпространяващите се болести, свързани с начина на хранене, е глутеновата ентеропатия (цьолиакия). Глутенът е протеин, присъстващ в редица зърнени култури – пшеница, ръж, ечемик и други. Глутеновата непоносимост е автоимунно заболяване, което се отключва при консумация на съдържащите се в глутена специфични белтъци. Заболяването уврежда чревната лигавица и нарушава усвояването на витамините, минералите и полезните вещества от приетата храна. То води до анемия и умора, тревожност и депресия, редица кожни проблеми и други състояния.Това налага засегнатите от болестта хора да приемат храни без глутен.

Все повече проучвания потвърждават връзката на глутена и бялото брашно с нарушения на здравето. Изключването на бялото брашно от хранителната диета обаче не значи да се лишим напълно от любимите ни тестени изделия. Достатъчно е само при приготвянето им да заменим бялото брашно с полезни алтернативи, каквито са ядковите брашна. Добре би било да се ползва квас и сходни набухватели вместо традиционната мая, за да се избягнат резките скокове на кръвната захар. Ядковите брашна  могат да се ползват за приготвяне на вкусен хляб, сладкиши и торти, като заместител на галета и панировки и много други.

Здравословната алтернатива – ядково брашно

Ядковите брашна са богати са на фибри, протеини, здравословни мазнини. Хората с алергии към ядки може да ползват кокосовото брашно и брашно от слънчогледови семки. Ядковите брашна не съдържат глутен, което ги прави чудесен избор за хората с цьолиакия или по-лека форма на глутенова непоносимост. Подходящи са и при спазване на кето диета. Освен традиционните безглутенови брашна от царевица и ориз, ядковите брашна са полезна добавка към всяко здравословно хранене. Те са с по-нисък гликемичен индекс от  белите брашна, осигуряват енергия и спомагат за поддържане на стабилни нива на кръвната захар.

Могат да се използват както самостоятелно, така и в комбинация с друго безглутеново брашно. Например, в традиционна рецепта може да заместите 1/2 от брашното с ядково и 1/2 с обикновено царевично и/или оризово брашно. Комбинацията от брашна ще направи печивото по-пухкаво. Разбира се, има рецепти за печива с ядкови брашна, при които отпада необходимостта от заместване.

бадемово брашно

  1. Едно от най-популярните ядкови брашна е бадемовото брашно. Специфичен вкус и аромат на печивата придават брашното от лешници, фъстъци или орехи. С ядкови брашна може да се приготвят хляб и кето хлебчета, десерти, палачинки, основа за чийзкейк, блатове за торти, брауни и много други. Могат да се използват вместо галета, като сгъстител за сосове или пък за панировка на вегански шницели.

Видове ядкови брашна – бадемово брашно

Бадемовото брашно има почти нулев гликемичен индекс, което го прави подходящо за хора с повишени нива на кръвната захар и инсулинова резистентност. Съдържа витамин E, магнезий, антиоксиданти, както и диетични фибри, които поддържат здравето на храносмилателната система и омега 6 мастни киселини с противовъзпалително действие. Осигурява част от необходимия прием на калций, фосфор и магнезий. Съдържа протеини и малко въглехидрати, като засища по-добре от пшеничното брашно. Подходящо е да се ползва при режим за отслабване. Бадемовото брашно обичайно се приготвя от бланширани ядки, които се смилат след премахване на обвивката им. HappyGreen магазин предлага бадемово брашно, сурови белени и небелени бадеми, както и печени бадеми.

Лешниково брашно

Брашното от лешници се приготвя от фино смлени лешници. Не съдържа глутен. Отличен източник на диетични фибри, фолиева киселина, манган, протеини и омега-3 мастни киселини.Подобно на бадемовото брашно, се приготвя чрез смилане на бланширани лешникови ядки. Веган продукт с ниско съдържание на въглехидрати. Подходящо при диетично хранене. Алтернатива на бадемовото брашно в рецептите. Добре е да се съхранява в хладилник, поради по-високото съдържание на мазнини. Както другите безглутенови брашна, изисква по-високо количество набухвател – бакпулвер, мая, сода или жива квас и по-кратко време за термична обработка. Съчетава се отлично с какао и шоколад. В нашия магазин може да поръчате както брашно от лешници, така и сурови небелени и белени лешници, а също така и печени лешници.

Кокосово брашно

Кокосово брашно се произвежда от смлян дехидратиран и обезмаслен кокос. Кокосът е плод с широк спектър на употреба. Кокосовото мляко и кокосовата вода са вкусни и полезни, маслото се ползва за готвене и козметични цели, а месестата част съдържа диетични фибри. Има нисък гликемичен индекс и не съдържа глутен. Мазнините в кокосовото брашно са по-малко от тези в бадемовото. Подходящ избор за хората, които имат алергии към ядки и поради това не могат да се възползват от предимствата на традиционните ядкови брашна.кокос

Освен кокосово брашно, за бонбони, основа за сладкиши и други, може да се ползват пълномаслени или обезмаслени кокосови стърготини, които може да намерите в HappyGreen магазин, наред с кокосова вода. Кокосовото брашно е плътно и попива много влага. При употребата му като алтернатива в рецепти с традиционно бяло брашно трябва да балансирате рецептата с допълнително количество течност. Вкусът и мирисът му са приятни и леки, без да надделяват над ароматите на останалите продукти.

Орехово брашно

Брашното от орехи се произвежда се чрез смилане на пресовани орехови ядки, от които е извлечено маслото. Има малко по-груба и влакнеста структура. Както другите ядкови брашна, също не съдържа глутен. Ореховото брашно е богато на омега 3-мастни киселини и минерали като магнезий, калций и цинк.

 

Единственото брашно, което съдържа алфа-линолова киселина (ALA), която, в съчетание с диетичните фибри, снижава риска от сърдечни заболявания. Има нулев гликемичен индекс, което го прави най-подходящо за хора с диабет, преддиабет или инсулинова резистентност. От него може да приготвите вкусен орехов хляб, ореховки, сурови и печени веган бонбони, блатове за торти и много други. Ние предлагаме български орехи белени и небелени, както и орехов тахан.

Фъстъчено брашно

Брашното от фъстъци се прави се от фъстъчени ядки, от които е извлечено маслото. Богато на аргинин, протеини, фолиева киселина, цинк, калий, фибри, магнезий, фосфор и ниацин. Добър източник е на мононаситени мазнини, полезни за сърдечното здраве, както и за регулиране на холестерола. Отлична добавка за смутита и шейкове.Приятна е комбинацията му с банани и други плодове или шоколад. Фъстъченото масло, предлагано от нас, също е чудесна добавка за шейк и смути, дресинги, сладкиши, бонбони и сандвичи.

И някои други…

Брашното от слънчогледови семена е отличен избор за хората с алергии към ядките. Без глутен, палео и кето храна. Източник на селен, витамини от група В и антиоксиданти като витамин Е, фенолни киселини и флавоноиди, които защитават здравето на мозъка, като същевременно помагат да се поддържа здравословно тегло. Съдържа протеини и фибри. Има по-скоро неутрален вкус. Подходящо за печене, както и за палачинки, вафли, бисквитки, брауни, гризини, мъфини и други.

Сурови веган бонбони

Брашно от рожков – много интересен безглутенов продукт, който може да се ползва като алтернатива на какаото. Подходящ за чувствителните към кофеин хора, които търсят заместител на шоколада. Източник за производството му са сушени шушулки от рожково дърво, които напомнят много тези на какаото. Използва се като естествен подсладител в печените продукти. Има сладък и много приятен вкус. Почти не съдържа мазнини, което го прави добър избор за нискомазнинна диета. Съдържа калций, но без оксалатни съединения, които да пречат на тялото в абсорбцията му. Съдържа полифенолни съединения с противовъзпалителни, противоракови и антидиабетни свойства.

Безглутеновите брашна свободно може да се комбинират с подходящи подсладители като сурово агаве или захар мусковадо, тахан, сушени плодове, ядково мляко и други вкусни веган алтернативи за приготвяне на разнообразни десерти и други храни.

 

Happygreen.bg